Selasa, Julai 03, 2012

sakit gigi geraham bongsu

-frens sume yg view post ni, jom share link.. tinggalkan link frens kat ruangan comment ye, boleh saye singgah balik blog frens ^_^-

whoaa.. setelah sebulan sakit yg betol betol sakit tahap pegang pipi tiap masa, akhirnye aku telah selamat dibedahmulutkan oleh pakar bedah mulut htar.. walaupun untuk bersalin, htar bukanlah pilihan utama aku, dan aku lebih sanggup ke hukm dan berkampung di rumah kakak aku yg dekat dgn hukm tu, semata mata untuk mengelakkan aku x sempat ke hukm dan akhirnye terpakse dibersalinkan di htar, tapi untuk mencabut gigi geraham bongsu ni, aku redha..... hihi

untuk memudahkan penceritaan, ada baiknye aku cerita dlm bentuk kronologi la kot.. korang nak faham pun lebih senang kan...



4jun12
aku gi klinik gigi swasta kat shah alam, nama doktor tu doktor azila. mase tu aku memang ase gigi geraham bongsu aku ni yang buat problem, tp aku ingatkan boleh cabut biasa je. aku memang x pernah amik tau pun pasal term term pergigian ni. whether it is boleh senang dicabut begitu sahaja or kene buat minor surgery ke or macam mana macam mana kan. so bile aku jumpa doktor azila tu, die pun cek gitu gini (yg bagusnye doktor ni, tiap step die, die akan sebut bismillah so kite yg mulut tgh digodek godek ni ase lega dan yakin la kan) so die pun ckp gigi geraham bongsu aku tumbuh senget dan sudah hentam gigi second last bongsu. hmmm.. aku penah tau pasal ni mase tahun 2010 mase last aku gi scaling gigi. tapi sejak tahun 2010 tu, x penah sakit pun kat gigi tu, so aku biarkan je. masuk hujung bulan 5 aritu start die sakit berdenyut denyut. so aku ckp kat doktor azila yg aku nak buat surgery tu dan tanya kosnye berapa. 
doktor : sebatang dlm range rm600 ke rm800 la...
aku : (........speechless.. tapi kontrol muke mcm tak terkejut padahal dlm hati..... ada taman mak aihhh.. enam ratos??)
so aku pun just ckp nak ambik painkiller dulu, later baru decide bile nak bedahnye. boleh pulak kaunter girl tu kata 'akak kene cepat cepatlah telefon balik ye bagitahu bile nak buat bedah tu, kalau makin lama nnt makin sakit'. amboi.... macam aku ni ada rupa anak orang kaya plak cara kaunter girl ni bercakap.. kalau namploh hinggit ok la jugak, boleh claim company. ni namratos... harus aku solat istikharah dulu untuk memudahkan aku wat decision.. hihi

12jun12
tarikh yg indah! akhirnye aku decided untuk pegi klinik pergigian port klang untuk membolehkan aku membuat rawatan susulan dan juga pembedahan di hospital kerajaan secara PERCUMA. apa guna kemudahan yg kerajaan sediakan kalo tak digunakan ye tak? kang korang sebok dok komplen kerajaan tak membantu rakyat la, kerajaan zalim la, kerajaan x sediakan itu la ini la.. tak subsidi itu la ini la pada rakyat, macam macam lagi lah yang korang dok komplen. tapi yg sebenonye korang tak reti nak fully utilize apa yang kerajaan dah bagi. ehh topik lain lak ni hehe.
aku pegi petang sebab hari selasa, kalau jumaat, sesi untuk org dewasa adelah waktu pagi. head klinik gigi port klang tu adelah skulmet aku mase kat muar dulu. hihi. sedikit kelakar la bile kite dirawat oleh kawan kite yg mase skola dulu same same belajar pasal gigi, eh ade ke belajar pasal gigi? hehe tak kisahlah. disebabkan aku tergelak gelak kuat mase bercerite psl masalah aku dan mase die cek gigi aku tu kan, so die pun ckp la kat nurse tu 'ni kawan saya ni nurse, skulmet skulmet' hihi sbb mesti nurse tu tertanya tanya kan apehal la doktor ni ramah sgt dengan patient yg so-so ni kan.. heheh.
doktor : oooo yelah.. ni kene bedah ni. impacted wisdom tooth. tp bukan buat kat sini tau, ko kene g htar. nnt org buat surat refer. ko keje ape ye?
aku : swasta
doktor : oo kalo camtu, kene bayar rm50 untuk sebatang gigi
(dlm ati aku mase tu : rm50... bandingkan dgn klinik swasta yg caj minimum rm600 untuk sebatang gigi.. mak aih.. 600/50... boleh cabut 12 batang gigi!! hihi =p)
aku : boleh guna GL husband kan?
doktor : oooo husband gomen staff ye. aaa ok la tu, boleh guna GL.
aku : ok.. eh gigi aku yg lain ok ke?
doktor : yg lain lain ok.. ni pandai jaga gigi ni... sihat.. cuma depan ni die ade jarang sikit ek.
aku : hehe (sempat lagi aku hehe)
so aku diappointmentkan oleh nurse tu ke htar pada 25jun12, aka hari yg aku bakal ade food safety system audit by sgs. sah sah aku akan berada dalam keadaan serba salah teramat sangat dan dalam cacian nista oleh big boss si mat saleh tu aku kalo aku still nak apply appointment kat htar pd tarikh itu. so aku pun ckp kat nurse tu tentang masalah aku. nurse tu suruh aku call sendiri htar dan ckp nk tukar date. so aku pun secepat kilat terus call htar sbb takut kalo lambat nnt diorang x igt pulak (sebab aku bajet diorg ni nanti kalo lambat lambat aku call, mesti mase aku call tu, diorang tak tengok buku appointment pun, terus kata ok je, so nnt jd lah insiden rekod dlm buku appointment tu tak tally dgn permintaan aku, last last aku jugak yg dipersalahkan nanti, sebab dh penah jadi camni kan, so 1 pengajaran lah untuk aku bila berurusan dgn jabatan kerajaan ni). so drpd 25jun12, aku tukar date ke 27jun12. ok la tu. betul betul sehari selepas audit selesai. jadi aku tak mengganggu tugasan aku di kilang jadi harap harap bos aku oklah kalo aku nk apply cuti tarikh tu nanti.

ok... so kisah kronologi 27jun12 dan 2jul12 akan aku ceritekan nnt ek.. penat dah menaip ni hihihi

last but not least, jom layan gambar anak anak aku lagi... hehe. suka benor tayang gambar anak anak kan aku ni.. nak buat camne kan, anak anak comel.. hehe (sape lagi nak puji kalo bukan mak nye puji kan). ni mase wedding sepupu aku bebaru ni..



ade org main caklempong. terigt mase wedding aku dulu, aku telah di'permainkan' oleh bebudak caklempong uia. kejap kate ok, kejap kate lecturer x bagi main sbb dh nak dekat final exam. tetibe pg tu dtg menonong. boleh suh bapak aku suh org karaoke yg aku cari utk substitute team caklempong tu supaye benti main lak lagi supaye diorang leh perform. alasannye, aku x kenselkan order. dah korang tu kejap ok kejap lecturer x bagi main, aku pulak yg slh. siap kate 'tgklah camne kak, kalo pg tu kami ok, kami dtg main'.. boleh??? oiii ni wedding aku ni oi, bukan majlis hari jadi aku. boleh pulak arrangement diorg camtu. last last diorg datang, bapak aku bayar satos sengah (sbb ade 3 kete, 1 kete bapak aku byr duit minyak diorg limeploh hingget) pastu bapak aku suh diorang cau, ajak makan pun x hihi. yg aku x tahan tu, boleh pulak suka suka ati nak suh org karaoke tu blah tu yg paling aku x tahan tu... ko sape??
 oleh kerane si adik memang semedang je memerap dgn aku, so ade banyak gambar adik la berbanding gambar si kakak.. kelebihannye bile bf adelah anak jadi close dgn kite which kite sgt sgt nak kan.. (wpun dlm certain certain case, aku perlu jugak pass adik pada laki aku untuk membolehkan aku buat keje keje rumah huhu).. dan aku sentiase berdoa bile diorang meningkat remaje nnt pun, semoga aku still akan terus rapat dan jadi besfren diorg amiinnn =) 
 mule mule suh amik gambar, punye lah payah.. berlari lari depan pelamin tu.. aku pulak naik risau takut roboh..
 dah diletakkan secara berhemah dua beradik ni... semua sedara kata sama besar si kakak n si adik.. =) penah sekali tu, kat r&r yg ade gerai gerai paktam tuuu dia tu, ade sorg pakcik ni tegur 'kembar ke?' waktu dia lalu tepi meja kami. terkejut aku ngn laki aku sbb x perasan lah pulak pakcik tu ade usha anak anak kami. dan juga takut kalau kalau pakcik tu org jahat ke kan. tegur tegur kang pastu culik, dah banyak kes macam tu.
tetibe datang ajim si 'abam' (panggilan kakak pade abang abang sepupunye ni).. haruslah aku tarik die bergambar sekali
adik pelik tgk kakak wat muke... =p ajim tgh menikmati eskem yg dijual oleh bangla eskem motor yg lepak depan khemah kenduri tu.. untung besar bangla tu hari tu..
aksi gambar bergegar drpd adik haifa =)
 ni kat bilik pengantin. adik buat aksi model main bunga... =p
 'nice la daun ni' kata adik =p
 'aha.. tarik sket lah.. kasi berterabur' =p
 aku yg kekonon cube nak shot angle ala ala mempunyai kamera dslr.. tp skrg ni aku tgk kegilaan golongan marhaen terhadap dslr dah x memuncak macam 2 3 tahun lepas la.... kenape eh?
 'eh, tuan punye bunge dh datang la. kantoi...' =p
 backdrop katil pengantin yg menarik... a bouquet of flower yg berjuntai juntai..
 kakak lepak ngn abam long ngn abahnye kat lua rumah.. muke masam je.. panas kot sebab pakai baju kurung.. cian kakak... 
 kakak ni manje sikit ngn abam nye ni.. mebi sebab anak sedare sulung aku ni dh besar dan boleh layan die macam dukung die la bawak main kuda kuda la.. so die lebih ke si abam long ni la.. kalo dgn abam ajim td tu, otak lebih kurang je dgn kakak sbb ajim tu baru nak masuk jah 1 tahun depan.. si abam long ni tahun depan dh form 1 dh...
 kami with the bride n groom... kak lin n abg lan.. eh nice jugak 'lin n lan' =)
mase on d way balik umah.. adik dh diseparuhbogelkan oleh mak atas sebab sebab kemeragaman yg berterusan.. tp kalo bab posing, ok je, mak suh senyum die senyum jugak wpun meragam... si kakak tgh menikmati mentos...

hihi

1 ulasan:

  1. thanks for the review. sangat terperinci. saya baru pindah shah alam so boleh la try klinik ni nanti

    BalasPadam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers