Isnin, Ogos 27, 2012

bersalam salaman di aidilfitri nan mulia ini

-frens sume yg view post ni, jom share link.. tinggalkan link frens kat ruangan comment ye, boleh saye singgah balik blog frens ^_^-

Okeyh. 
Mari kita berblogging tentang bersalam salaman bermaaf maafan di hari nan mulia ini. Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian aku, masyarakat la ni suda semakin peka dan sedar tentang kebolehan dan ketidakbolehan kita bersentuh dalam konteks bersalaman ni. Cuma masih ada la segelintir puak yang tak faham atau buat buat tak faham. Kalo yg non-muslim tu pun aku dah skeptikel kalo ade yang tak faham bab bab boleh bersalam atau tidak ni, apatah lagi kalo yg buat hal hulur tanan nak salam tu adelah muslim.
ape kes ni salam ngn tangan kiri ni? hehe
Mase 1st day aku masuk keje lepas raye hari tu, aku cari budak cleaner sabahan yg baru convert tu. Sebab aku carik dia, white jacket aka uniform aku xde. So terpakselah suh budak Nepal tu masuk laundry panggil dia. Die pun sekonyong konyongnye datang dan membawakan aku selai white jacket yg diidam idamkan. Yg tak bestnye, kengkononnye kan aku ni 1st day masuk keje pas raye, dan salu pulak rajin tegur die kalo selisih bahu kan, so die pun hulur tangan dan ucap ‘slamat ari raye bos’. Haruslah aku cam tarik muka kan. 

Tp sebab mase tu ramai org tgh q nak cuci tangan kat sinki yg ade kat situ, so terpakselah aku sambut dlm menyampah huluran salam budak sabah ni. Aku penah terbace yg kalo cam kite sambut huluran tangan die tu sbb nak jaga air muka dia sbb mase tu ada ramai org, atas dasar xnk malukan die, diharuskan. Entah la kuat ke x pendapat ni, aku pun x pasti. Maka, aku cuma berpegang pada pendapat bahawa selemah lemah iman adelah membenci sesuatu perkare tu dlm hati kalo kita x mampu nk mengubahnye. So, aku cume mampu membenci saje perbuatan budak yg hulur tangan nk salam ngn aku ni. Sedia maklum yg dia bukannye gatal gatal nk salam tp mungkin die berniat baik la nk wish happy raya day to me, cuma caranya x betul.

Dulu aku ade sorg kelig kat tempat keje lama, mase orientation day die, mase die diperkenalkan pd semua kakitangan syarikat, dia Cuma angguk dan meletakkan tgn kanan kat dada kiri sebagai simbolik menyambut huluran tangan kelig kelig non-muslim lelaki. Nk jadikan cite, salah sorg kelig laki caya tu, telah bercerita dgn aku aka bertanya la, kenape az*h tu xnak sambut slm die mase hr bawak die kenal kenal kelig tu. So aku ckp la mmg lah x boleh sentuh, tp ikut lah ade org yg nk sambut slm, tgk lah situasi tu mcm mana. Kalo yg betul betul firm, diorang memang xkan sambut lah. Pastu die tanya ‘then why u sambut?’ Boleh? Hehe. Aku pun ulanglah tulah I kata tadi tgklah situasi nye camne, dan kalo org tu firm, dia akan stick pd pendapat die la. boleh ke aku jawab camtu?

Aku igt lagi mase wedding aku dulu, depan depan laki aku yg mase tu baru je mendapat mandat untuk ‘menanggung dosa aku kalo aku buat silap dan mendapat pahale kalo aku buat baik’ =), ade pulak sorang mamat tu, kelig aku jugak la, melayu, hulur tangan ucap syabbas bette kat aku sbb dah berumahtangge dgn jayenye. Aku pun x igtlah aku sambut ke x tp laki aku sgt konfiden kate aku sambut selambe selambe je depan die. Ye ke? Huhu. Sampai sekarang aku nafikan sbb aku mmg x igt tp laki aku tetap kate aku sambut. Punyelah besar impak die tengok, sampai dah beranak 2 ni laki aku dok ungkit ungkit. So haruslah berhati hati selepas tu kalo laki hulur tangan nk salam, especially laki melayu, dan double especially if pd situasi yg aku boleh sgt sgt to say no, I will definitely say no to dadah bersalam! Hehe

So jom kite tgk list of aurat perempuan (in terms of kebolehan bersalaman) yg kekadang org terlepas pandang :
1.       Pompuan dgn adik/abg ipar atau biras : xleh salam
2.       Pompuan ngn bapa saudara (adik beradik mak/abah) : boleh salam
3.       Pompuan ngn anak saudara lelaki (anak lelaki kepada adik beradik) : boleh salam
4.       Pompuan ngn bapa saudara suami kita (adik beradik mertua) : xleh salam
5.       Pompuan ngn suami kepade ibu saudara (adik/abg ipar mak atau abah) : xleh salam
6.       Pompuan ngn suami kepade ibu saudara suami kita (adik/abg ipar mertua) : xleh salam
7.       Pompuan ngn sepupu laki : xleh salam ßyg ni ramai yg tau n x konfius tp kalo yg jenis   
       rapat tu yg cam dh anggap xpe slm je kan kezen kan, siap peluk bahu peluk pinggang laga   
       pipi lg bile bergambar time raye, tp ramai jugak yg tau batas batas dgn sepupu
8.       Pompuan ngn adik beradik lelaki seibu lain bapa: boleh salam
9.       Pompuan ngn adik beradik lelaki sebapa lain ibu : boleh salam
1.       Pompuan ngn adik beradik lelaki lain ibu lain bapa : xleh salam
1.       Pompuan ngn hamba dan fakir miskin : boleh salam dengan syarat mereka tiada nafsu ke atas kita, kalo agak agak si miskin ni nampak macam bernafsu kat ko, jgnlah g salam dia
*sila betulkan kalo ade kekhilafan*

note : untuk item 8, 9 and 10 tu, aku wat 1 diagram kat bawah ni sbb mase memule aku nk memahamkannye pun, aku cam pening. So kalo korang ade yg pening gak, harapnye diagram ni boleh lah membantu =) :



Ahmad   kawin   Salmah     kawin      Rahman    kawin   Fatimah

             Kamal                   Aidil                       Bazli                                      
              Intan                   Rita                      Neelofa

kesahnye, ahmad kawin ngn salmah, rahman lak kawin ngn fatimah.. last last xde sefahaman katenye.. so salmah kawin ngn rahman... cetu la cthnye... so...

Kamal ngn Rita seibu, so boleh salam..
Intan ngn Aidil seibu, so boleh salam..
Aidil ngn Neelofa sebapa, so boleh salam..
Rita ngn Bazli sebapa, so boleh salam..
Kamal ngn Neelofa lain ibu lain bapa, so xleh salam..
Intan ngn Bazli lain ibu lain bapa, so xleh salam..

Pastu kalo nak jadikan lebih tragis hubungan kluage ni, en ahmad kawin plak ngn puan fatimah,Hehe. Still same kamal ngn neelofa tetap haram xleh bersentuh aka bersalaman, same goes to intan n bazli.. malahan blh kawin lak lagi..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers