Rabu, Ogos 29, 2012

semoga bertemu kembali insyaAllah =)


Catatan ini sekadar untuk memorial aku je.. bukan berniat riak takabbur atau ape ape saje yg sewaktu dgnnye okeyh..

Alhamdulillah bulan pose yg lepas, aku rase ade penambahbaikan yg aku lakukan berbanding bulan pose tahun sebelumnye. Mungkin sebab haifa pun dh setahun lebih, hanan dh 2 tahun setengah, so mase aku lebih manageable. Diorang pun dh boleh di pass pass kan pd org lain. Bukan aku menyalahkan kehadiran anak anak, bukansama  sekali. Yg salahnye adelah faktor pengurusan mase yg x betul yg boleh mengkucar kacirkan rutin harian mana mana mother of 2 I guessed.. kan? Ehe. ayat skem plak dh.

Okeyh so ape penambahbaikan nye kan? Aha.. ni nak cite sket. Tp bukanlah nk gebang p riak takbur suma kan. Just sebagai kenang kenangan aku lepas lepas ni boleh la aku dok igt aku penah did something good mase ramadhan lepas kan. Sebagai pemangkin la kunun. Hehe. So kite cite 1 per 1 okeyh.

Tarawikh.
Huhu. Ramadhan sebelum ni, aku dgn penuh rasa malunya nk ckp, mmg x buat sekali pun, teruk kan? Mase tu nk buat yg wajib pun tergesa gesa. Nk berlama lama mmg x sempat sbb sat sat g haifa nangis la, nk susu la. pastu kalo dpt time yg dia x nangis, aku plak rase penat teramat. Tetibe kan hehe. So decided la nk rehat sat pas solat isya. Last last bila haifa dah start nangis plak, langsung apa pun x boleh. Nk bangun tengah malam mmg x larat la (teruk sgt kan penyakit x larat aku huhu) so end up smp hujung ramadhan, sayu je bila pikio yg aku langsung xde buat solat tarawikh. Dan kendian, Allah bg peluang bertemu ramadhan kali ini, Alhamdulillah ade penambahbaikan nye wpun bukan penuh 30 mlm, tp ade setiap 10 mlm tu, adelah aku dpt bersolat tarawikh. X dpt buat lepas isya, Alhamdulillah ade ruang sikit dpt lah buat tgh tgh mlm pas siap kemas dapo. haifa pun dh boleh berlari ke hulu ke hilir rumah so x ketara sgt die nk mencari aku. Kalo dulu, sbb mase tu die masih melekap je ngn aku, mase tu baru 5 bulan, so mmg aku pun x sampai ati nk suh laki aku pegang die lama lama bila dia start cranky. Target aku, insyaAllah tahun depan ramadhan aku nk buat solat tarawikh lebih banyak hari lagi drpd kali ni. Amiinn..

Bersahur.
Alhamdulillah kali ni Cuma sekali je kami laki bini terlepas sahur, tu pun mase tu abg je yg pose, aku on leave. Hehe. So bile time time on leave ni, kite kan ase cam penat lebih sikit kan sbb kekurangan darah dlm badan ecewahh. Lesu je badan. Ni biological structure aku la, org lain aku x tau camne. So hari pertame aku on leave tu, sedar sedar dh kul 6sengah. Sian abg. Dh la mlm nye tu abg buat koje kemas umah sket, pastu dh lewat langsung x mkn nasi sbb mase tu dah mcm alang kepalang so die igt nk mkn mase sahur nanti je. Sekali, terlajak lak. Mesti lapa tahap gaban kan. Tp abg tetap kool je, saaayang abg! Hehe. Yg lelain, Alhamdulillah, dpt lah aku masak lauk baru tetiap kali sahur. Kekadang masak yg senang je cam crab stik goreng, sambal kentang, bilis goreng bawang, tauhu telur salut tepung, camtu la. kekadang kalo terbangun awal, buat la gulai kurma, kari ikan, taucu, ketam masak lemak cili api, huhu. Ade la sekali 2 yg aku panaskan lauk sbb lauk berbuka tu langsung x dijamah bile time time abg x mkn nasi mase berbuka. kekadang mak bagi lauk buke so lauk tu aku panaskan mase saho.. Ade jugak hajat nk bersahur kat luar tp hanan haifa kecik lagi kot. insyaAllah tahun depan, boleh la kot, tinggal deme kat umah mak abah, kami p bersinggah sahur kat lua. Hehe. Sahur kali ni ade skali abg p klua kul 4 pagi g beli mcd, aku bgn bgn je nk masak tgk tgk dh ade mcd terhidang atas meja. hehe. Skali tu, sedar sedar tgh blackout, maka disbbkan byk nyamuk yg bermaharajalela bila blackout, so hangkut anak anak masuk kete bg deme tido lena sket dlm aircond. dh alang kepalang ade dlm kete, terus decide sahur kat luar je. yg paling senang skali adelah off ke mcd, beli thru drive thru, dan walla! bersahur dlm kete sbb nk ngejarkan mase imsak tu. Hehe. 1 lagi pencapaian aku rase la, kali ni aku dptlah kurangkan sikit makan nasi mase berbuka, boleh kate sekali 2 je kot aku mkn nasi mase berbuka. Tu pun sbb kat umah mertua mase ari yg nk balik klg balik tu.  Yg selebihnye aku mkn kuih, bubur or mee camtu. Tp x dan nk cek berat badan turun ke x pd hari terakhir ramadhan aritu. huhu target mahu turun 3 kilo sempena ramadhan ini hahaha besar cecite kan.

Berbuka
Kali ni Alhamdulillah cecite aku nk msk untuk berbuka adelah dimakbulkan Nya. Hehe. Boleh kata most of the time, main course aku yg masak la, cuma beli kuih ngn air je, tu pun sbb tertarik warna warni air tu (eh tapi air tembikai susu tu mmg sgt sedap la ops). okeyh. Awal awal puase tu galak jugak aku buat kuih, such as seri muka, pulut kacau, puding karamel, pudding jagung, kuih kasturi, dan byk kali jugak kuih kuih yg x jadi. Hehe. Xpelah, janji aku ade initiative nak bg laki aku mkn air tangan aku kan (motivasikan diri sendiri itu perlu). Anak anak aku pun suke especially puding jagung ngn karamel tu. Aku akan cuba further improve from time to time. Selain teori, harus juga berguru secara praktikal dgn mak. Dan untuk ramadhan kali ni, bila balik keje, sempat lagi aku buat nasi dgn set lauknye such as nasi minyak hujan panas, nasi tomato, nasi ayam, nasi goreng tomyam, mee hailam dan berkali kali buat bihun goreng. mak aku pun ckp sempat lg buat sume ni dlm terkejar kejar nk amik anak sume tu hehe. pd aku bende ni kan bile kite nak buat, mesti bolehnye lah. Tinggal bile dtg kate xnk tu, ha memang x sempat la kan. Ahaha tp kan abg mcm x suke sgt mkn bihun goreng yg aku kerap buat tp ntah aku suke jugak nk buat. Ke sbb aku suke ubahsuai resepi bihun bihun tu. Hihi. Dan Alhamdulillah juge kali ni kami dpt jemputan iftar di hotel. Hahaha kalo aku nk klua duit sendiri bayar buffet tu mmg x la kan. Paling murah aku survey harge buffet ramadhan (skrg dh xleh guna istilah buffet ramadhan kan? Tp ade je jugak aku tgk hotel guna… hmmm jakim got to be stricter about this matter la) was around rm50++ camtu. Yg member ansara muar buat kt kelab tasik putrajaya tu je dlm rm52. Kalo yg jenis mmg boleh isi byk xpe la. aku ni sah sah mmg jenis mkn sikit tp berulang ulang dlm jangke mase panjang. Mmg species x sesuai mkn buffet. Tp sebabkan free, maka kami pun beriftar la di hotel tersebut. Yg tu ade diceritekan dlm post berasingan. =p

Alhamdulillah.. doa aku semoga kite semua dipanjangkan usia dan disihatkan tubuh badan dan dapatlah kita bertemu ramadhan yg akan datang pula. Mudah mudahan ramadhan akan datang juga menjadi ramadhan yg lebih baik daripada ramadhan kali ini. insyaAllah amiinnn… =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers