Selasa, November 13, 2012

home organizing = 5S

-frens sume yg view post ni, jom share link.. tinggalkan link frens kat ruangan comment ye, boleh saye singgah balik blog frens ^_^-

Skarang ni aku tgh gila ngn projek projek home organizing. Ahaha. Aritu gile blogwalk tgk deko rumah org. konon konon dah berjiwa interior design la pulak kan. Tapi satu hari tu masa aku blogwalk blogwalk kat home deco blogs tu, terserempak 1 blog ni pasal home organizing. Which for me ‘kepriorityannye’ *rosak bahasa belayu, marah Osman baku* is more than home deco deco bersama eric ni.. so aku pun start minat membaca dan terus membaca blog tersebut sampailah aku terpanggil nak blogkan jugak ape yg aku organize kan kat rumah ni pulak. Sharing is caring kan.. mana tau nnt ada yg dpt idea dan innovate idea tu untuk disesuaikan dgn keadaan rumah diorang pulak.. 

Home organizing ni kalau kena pada gayenye, tak payah kluarkan 1 sen duit pun. Just recycle segala mak nenek yg ada dlm umah korang tu. Kalau home deco salunye la, bukan semestinye ye, salunye, kene mengeluarkan sejumlah wang untuk merealisasikan impian deco tersebut *unless dpt free deco deco bersama eric la*

Ok. So sebagai permulaan,aku nk tulis apa yg aku fhm tentang maksud home organizing.

Home Organizing is 5S. ahaha. As simple as that but yet rather difficult to be implement. Macam 5S lah.
Kat kilang tu, bukannye senang nak implement 5S. nak ‘seiri’ aka sisihkan barang barang yg nak guna dengan barang yg tak guna punya org bukan blh buat mcm tu je. Nak kena consult dgn bos dulu, walaupun katekan bende ni dan tak blh timbang berat dgn betul, dah tak blh capture suhu dgn betul, tapi jgn sekali kali ko buang begitu sahaja. There are procedures to be adhered. Justification and review by dept head, fill in write off form and forward to operations manager for approval dan final approval by VP. Tah pape. Padahal nak buang bende yg dah sah sah rosak!

Lepas ‘seiri’, nak ‘seiton’ pulak. Susun bende bende yg ko dah pilih sbg bende baik dan tak kan dibuang tu. Susun ni nak kenelah pulak bertagging, bersempadanan, kalau tarik klua satu file, blh detect kalau file tu hilang, macam macam lah. Bende ni nak buat mula mula memang macam fed up dan menyampah jugak. Dan bila dah dibuat, nak maintain pun 1 perkara senang. Tapi biaselah, bende bende berdisiplin macam ni, sapa yg suka ye tak?

Last skali utk the 1st three steps yg salunye kite akan enforcedkan pd operator adalah ‘seiso’. Ieitu bersihkan. Lepas dah pilih mana nak guna mana nak buang, susun baik baik bagi sedap mata memandang, so kenalah bersihkan, as and when necessary. Dan berdasarkan pengalaman aku, S ke-3 nilah S yg paling senang nak suruh operator kilang buat, macam, “acik *kilang yg aku keje mase aku handle 5S dulu operatornye ramai makcik makcik*, ni kotor la cik. Kene bersihkan ni. Kang j*y*nth* lalu sini kang dia bising kang tgk kotor ni” aha macam tu lah serba sedikit dialognye. Ehe.

Antother 2 remaining S which is seiketsu and shitsuke tu ielah about standardization (jadikan ketiga  tiga S di atas tadi sbg sesuatu yg standard, ada step by step yg sama setiap kali nak buat, senang cite SOP la) and discipline ieitu sentiase amalkan ketiga tiga S tu.

Okeyh! Panjang sudah cite psl sejarah 5S yg mana aku anggap itu adelah slh 1 kunci kejayaan home organizing ni. As and when aku free, dan ada mood nak update psl my continuous home organizing project ni, aku akan update lah ye.

Semoga mendapat manfaat daripada perkongsian yg sedikit ini.  =)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers