Rabu, April 11, 2012

peribahasa yg ramai org salah faham - part 1

aku saja nak share dgn korang pasal ade 2 pepatah ni yg aku just knew the real meaning of them selepas diexplainkn oleh laki aku.. saje.. share ilmu.... 


1. melepaskan batuk di tangga
maksudnye : membuat kerja separuh jalan atau tidak habis atau hasilan yang tidak memuaskan
mase aku skola kat muar dulu, aku igt lg, ade skali tu, kelas bm, buat grup presentation, cikgu bm aku merangkap penasihat homeroom aku, mama lina (manje, ko rindu mama lina x? hehe) telah mengutuk presentation grup aku yg pada waktu itu dianggotai oleh 2 perempuan, selebihnye lelaki2 yg xleh harap buat keje hehe (sbb kelas aku mase tu nisbah 10 pompuan kepade : 20 lelaki).. so mama lina telah menghamburkan kata2 yg berbunyi 'apa yg kamu buat ni? ini bukan setakut melepaskan batuk ditangga, tapi dengan kahak2 skali kamu kluakan' hohohohoho amboi3 cikgu... nasib baik mase tu kami ni baik.. kalo x dh pancit 4 4 tayar kete cikgu tau heheh. tapi ternyatalah mama lina si cikgu bm itu silap sesilap silapnye.. kerane ape? kerane batuk dlm peribahasa tersebut bukanlah batuk dr tekak atau kerongkong adanya, tapi batuk dlm yg dimaksudkan adelah seperti imej di bawah :
yaa... sejenis senduk yg diperbuat drpd tempurung... orang dulu2 kan sblum masuk umah, cuci kaki kat tangga umah dulu kan.. ade tempayan tadah air, ada pencedok air yg diperbuat drpd tempurung kelapa.. haaa.. so yg tu lah actually nye yg dipanggil batok....  so bile anak2 basuh kaki tergesa2 sbb rushing, pastu main lepaskan je batok tu kat tangga... tak sangkut semula betul2... tu yg mak2 yg melihat pun akhirnye dtg idea 'anak aku ni, main suka hati dia je melepaskan batok di tangga, aku dah letak paku baiikk punye kat tepi dinding tu, tak reti2 dia nyangkutkannye balik' kan.... alah, sedangkan tempayan pon org bleh terpikir nk buat peribahasa, ni kan pulak batok, ape ade heran...


so ternyatalah, cikgu2 bm ni, bukan semua pon fhm dan jelas dgn maksud secara istilahnye setiap peribahase yg ade dlm masyarakat melayu ni... ni pon nasib laki aku share ngn aku hr tu... sbb die dpt ilmu ni mase 1 kursus tu yg faci nye sj nk bg ice breaking jap, so bg cerita pasal salahsilah peribahasa ni. pastu aku g bertekak lak ngn laki aku kate faci tu tahapehape hehehe.. ternyatelah aku yg tahapahape rupenye.... hihi


ok... lg 1 peribahase tu, aku akan share dlm next post ye.... hehe

1 ulasan:

  1. Assalammualaikun ...

    Bagus2 ... Penerangan yang bagus untuk generasi2 sekarang ni. Ramai yang taktau menda2 camni .. TQ! Hehehee

    BalasPadam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers