Khamis, Ogos 06, 2009

wear face mask at work..



semalam adelah hari pertame aku memakai face mask semase melakukan kerja2 di meja berkomputer ini.. dan ini adelah feedback dr ofismet aku yg sgt tidak aware dengan keadaan semase..

i) seorang pembantu pentadbiran
dia : "eh, apesal u pakai mask?"
aku : i kan pregnant ma.. low immunity la.. i tak berani la sekarang ni, dah ramai sgt yg mati..
dia : ooo ya la ya la.. u kena pakai la..
aku : u taknak pegi check ke? u flu sudah lama la..
dia : i suda cek. konfem mmg tak kena itu n1h1 =p
aku : u cek kat private clinic ke? pegi gov la.. private diorang dah tak kesah dah h1n1 ni..
dia : i pegi company panel ma..
aku : (company panel tu private clinic la.. aduhaiii...) u kena pegi gov clinic la.. private kalau check pun, dia akan kata u flu biasa saja.. diorang tak nak bear the risk sbb kalau diorang kata u +ve nanti diorang kena makesure u pegi dapatkan treatment kat gov.. tu yg diorang malas tu..
dia : iya ka..
lepas tu, petangnye die kate sister die (sama2 dengan die ke oversea hari tu) still tak hilang2 lagi soar throat nye.. haihh...

ii) seorang eksekutif kanan bahagian gudang
dia : (bayangkan dia membuat gaya org memakai mask, kelima-lima jari ditekup ke muka)
aku : hak alla. apehal u?
dia : u sakit ka?
aku : kalau i ni dah sakit nak mampos, i tak pakai dah benda ni. pakai mask sebelum u kena penyakit la..
dia : (terdiam dengan kata2 aku)

iii) seorang jurutera kanan
dia : waaa, u skarang pun sudah takut eh..
aku : ye la, i kan pregnant. kena jaga diri sendiri lebih la..
dia : oh ya la betul2.

iv) seorang eksekutif khidmat pelanggan kanan
dia : hey! u sudah kena itu h1n1 ka?
aku : tak la.. i takut orang lain yg ada h1n1.. orang2 macam u la.. (dia baru balik dr bangkok utk saja2 gatal2 jalan2 cari pasal)
dia : eh, i mana ada h1n1.. i sudah 10 hari back maa..
aku : i tak kata u ada ma.. i cuma jaga diri i saja..

v) seorang pengurus pengeluaran
dia : m*na, are u ok? how are u?
aku : fine, tq.
dia : so, ur mask is ok aa?? enough or not using that kind of mask?
aku : (u want to buy for me the thicker mask ke?) ok la sikit, daripada takde..
dia : ok aa.. take care of yourself aa..
aku : ok..

hmmm... macam2 speku yg aku dpt on my 1st day of wearing mask.. ade yg ok.. tapi ramai lg yg tak ok dan langsung takde awareness.. macam la aku ni tetibe je pakai sorang2 dalam malaysia ni.. aku pakai sbb selsema babiii ni dah menular dan membarah la... sebab orang2 macam korang ni la...

yg aku peliknye hr dept. ni..


memang dah pandemik ponnn....

mase mule2 h1n1 keluar, bukan main concern lagi.. siap beli special hand sanitizer utk special caution lagi.. emel berjela2 pasal h1n1 reminder.. tapi bile dah ramai yg mati ni, dah senyap plak deme..
poyo je..
ini yg patut kita panggil : hangat-hangat tahi ayam.. =p

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers