Isnin, Ogos 03, 2009

2 kisah berbeze dlm mase 24 jam..

from my personal opinion..

i am not a current-issue analyst.. tapi aku saje je nak tepek ape yg aku pikio terhadap 2 isu semase ni kat sini..

kes 1 :
seorang penyanyi utame anggote kumpulan indi yg sudah agak tidak indi telah bergado dengan isterinye (isterinye insists utk menjadi 'bekas' isteri kepade penyanyi berkenaan). dalam pergadohan di tengahari yg rembang itu, si suami claimed that isterinye telah mengaku, bersumpah dengan name Allah, yg dia telah tidur dengan seorang lelaki lain dan si suami claimed that lelaki itulah yg telah menjadi punce pergadohan mereke hingge membawak ke mahkamah. akan tetapi si isteri pula berkate yg die bersumpah dengan name Allah pade mulenye kerane 'hendak melepaskan diri daripade genggaman si suami kerane si suami kate akan menceraikannye jika die mengaku sebegitu'. dalam erti kate lain, die dah tade hati dekat suaminye. so die 'bersumpah demi Allah' yg die ade hubungan dengan lelaki lain dan pernah tidur dengan lelaki tersebut semate2 kerane nak suaminye melepaskannye.
akan tetapi, si suami tidaklah pule mahu melepaskannye. dan si suami telah mengheret para wartawan & jurugambar ke dalam drama mereke dan meminte @ memakse si isteri supaya mengulangi sekali lagi sumpah yg telah dibuat sebelum itu, kali ini di khalayak wartawan & jurugambar. dan kali ini dalam keadaan muke berubah, suare sedikit tersekat2, si isteri mengulangi sumpahnye tetapi sumpah si isteri kali ini berbunyi 'ok, i sumpah demi Allah, tadi i tipu u. i pernah tidur dengan die tapi i tak melakukan hubungan sulit'. dan si suami pun berkate 'u senang2 macam tu je bersumpah dengan name Allah ye. u tak takut dengan Allah ke? u igt Allah tu b*tu?' and that's it!!
si isteri claimed pulak yg si suami cube to twist the story dan cube menunjukkan pade khalayak yg sume yg tak betul adelah die ieitu si isteri, dan yg betul2 belake adelah si suami. dan juge mengeluarkan kenyataan yg berbunyi 'kalau dah aku ni jahat sgt, ko lepaskanlah aku'. tetapi, die tidak pula meminta si suami untuk 'bersumpah laknat' juge bahawesenye si suami itu juge ade melakukan kesilapan hingge menyebabkan die sudah tidak ingin lagi bersuamikan suaminye itu.
dan inilah yg menjadikan 1 point lebih kepade si suami ieitu : suami ade bukti @saksi yg mengatekan si isteri nusyuz, dan minta si isteri melakukan sumpah laknat, tapi isteri takde bukti @ saksi untuk menuduh suaminye telah tidak layak bergelar suami kepadenye.
si suami ade hak utk tidak mahu menceraikannye (sebagaimane yg dinyatakan secara lisan oleh si suami tersebut bahawe 'aku takkan senang2 macam tu je nak ceraikan ko lepas ko sekse aku setahun ni'. dan isteri tidak dapat menuntut fasakh (dan mungkin sukar nak tuntut custody) sbb syarat isteri yg layak mendapat fasakh itu tidak ade padenye........... (this is based on drama yg aku & hasben tgk dlm melodi semalam...)

kes 2 :
seorang pengarah tersohor telah meninggal dunia. sejurus selepas kematiannye, dengan tanah kubur yg bak kate orang2 tue, 'masih merah2 gitu', die telah 'difitnah' dengan laporan yg berbunyi lebih kurang 'die adelah seorang lelaki yg melakukan transgender semase hayatnye'. ibu dan bapenye sgt sedih dengan artikel yg keluar dr akhbar tabloid tersebut. ibunye berkate yg die akan menyaman penulis artikel tersebut dan 'penyamanan' ini bukan berunsur duitan tetapi lebih kepade hendak membersihkan name 'allahyarhamah'. tetapi, tidak dilakukan pula penafian bahawesenye ape yg tercatat dalam laporan akhbar tersebut adelah tidak betul belake. si ibu tue tersebut cume berkate yg die sedih kenape org hendak 'memfitnah allahyarhamah'. bukankah lebih rigid alangkan manisnye jikalau dikatekan 'saye mengandungkan anak perempuan dan die memang anak perempuan saye dr rahim saye hinggelah ke akhir hayatnye' (hehe, sekadar contoh ayat, bukan bermaksud hendak mengajar si ibu tua bagaimane care2 hendak bercakap dengan wartawan).

aku pun tak taulah kenape aku rajin sgt nak taip dengan panjang lebarnye tentang 2 kes ni..

cume aku rase 2 kes yg aku bace & tgk kat tv dlm selang mase tak sampai 24jam ni lebih kepade cerite kanak2 zaman aku darjah 6 dulu..


kelakar..... =p

1 ulasan:

  1. haha btol la. mcm semue cube twist cite atau menafikan kenyataan

    BalasPadam

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers