Sabtu, Disember 22, 2012

cara cara membeli rumah subsale - part I

-frens sume yg view post ni, jom share link.. tinggalkan link frens kat ruangan comment ye, boleh saye singgah balik blog frens ^_^-

Alhamdulillah aku and abg skrg dah akan ade dlm mase in few days ni 1 aset tetap yg dipanggil …
BAITI aka RUMAH ^__^

Walaubagaimanapun, byk ranjau berliku problem yg kitorang kena tempuh untuk merealisasikan impian membeli rumah ni. Hehe macam sadis sgt je pengalaman. Tp agak sadis jugak la sbb ada pihak pihak yg sepatutnya membantu, taknak membantu. Takpe, yg tu akan aku blacklistkan diorang dari kamus hidupku dan akan aku promote nama diorang ni sbg tidak bagus utk digunapakai perkhidmatannye. Siap la korang, aku promote kaw kaw nanti kat forum forum dan blog blog. Gerammm!!

Review and view

So ok! Kisahnye, aku memang salu buka laman web olx.com dan cari cari rumah second hand yg org nak jual (aku prefer this site compared to mudah.my). Aku start buat aktiviti ni dlm mid of year 2010 lagi mase tgh pregnantkan Haifa, memang mase tu semangat membuak buak nak ade asset tetap berbentuk rumah. Tp tulah, usha dan usha tp x buat sebarang action kan tidak bagus kan. Salunye aku usha dan akan salin kalo ade rase sedikit berminat terhadap rumah tu, whether it is a terrace house ke, apartment ke, flat ke. Sbb target aku memang nak jadikan rumah baru kami tu yg tak baru bagi org lain sbb rumah tu rumah second hand aka subsale house sbg 1 bentuk investment saje. Mak tak bagi aku klua dr rumah yg abah bg kami duduk skrg ni, so memandangkan lokasi rumah skrg pun amat sgt dekat ngn kilang aku dan skola abg, so most likely kami akan stay kat rumah ni sampailah ke waktu abg dpt transfer balik kg abg (tp bukan waktu terdekat ye bang, syg still nak keje lagi hehe). So dlm pade aku salin salin tu, aku akan sms la tanye tanye dan kalo yg tak bls sms aku tu, mmg aku pun tak hingin la nak sms lg. maklumlah keadaan tak terdesak sgt hehe lagipun pada hemat aku yg tak berapa mahir bab bab hartanah ni tapi kalo seller nak tipu pun x berjaye jugak kot hehe, kalau seller/agent tu betul betul nak buat sale, mesti la dia akan layan setiap pertanyaan kite yg merupakan potential buyer ni kan? (wpun soklan bodoh kan) hehe

Setelah beberape tahun bulan menyalin dan menyalin, dari saat Haifa masih dalam rahim sampai lah Haifa dah lahir, here it comes!! On early feb 2012, ketike Haifa dah berumur setahun, aku tertarik utk view onsite 1 rumah ni kat area klang. Aku pilih klang/shah alam as preferred area utk beli rumah memandangkan pada hemat aku yg tak mahir macam pakar pakar hartanah yg menggelar diri mereka otai hartanah ni, nilai hartanah di kawasan klang/shah alam memang akan amat sgt mencanak in future. Baik utk disewakan mahupun dijual jika perlu, aku yakin harganya akan meningkat naik. Dan aku masih berpegang pd prinsip pemahaman hartanah aku sejak aku mula mula ade perasaan nak mempunyai asset tetap berbentuk rumah ni, ieitu, lebih baik aku beli rumah kecik atau sederhana tp kat Bandar (ie: klang) daripada rumah besar gedabak tp kat kawasan luar Bandar (yg mana rumah tu nanti bukan aku plan nak duduk pun) dgn nilai harga sama macam rumah kecik tp kat bandar td tu. Eh panjang plak menceceh.

So ok! Aku view rumah tu dan terus rs berminat....

inilah dia rumahnye punye kejiranan.. kolam renang ni antare yg membuatkan aku tertarik.. sbb blh menarik penyewa kot.. walaupun rasenye xde sape nak mandi kat sini.. tp blh la letak dlm iklan.. hehe
yg ni kalo dpt penyewa yg ade anak kecik.. blh la die bawak anak die take an evening walk kan... sambil sambil makan waffle...  ^_^

........tapi..... tak ckp lagi kat si agent bengong tu yg aku dah berminat benar ngn umah tu cuma ckp aku akan call dia balik la shortly. actually mase view rumah tu, aku ade gaye gaye macam dah berminat benar ngn rumah tu, tp aku pasan abg bg signs mcm suh aku jgn reveal sgt ‘keeageran’ aku nak beli rumah tu sbb takut pd sebarang kemungkinan kene tipu dan sebagainye. huhu


Booking and Housing Loan Application

Few days after that aku call agent bengong tu dan ckp aku jd nak proceed dan nak byr booking. Dia kata nak jumpa kat 1 kedai makan kat Tesco tak jauh dr rumah tu. Aku ok je sbb aku mmg malas nak mencari cari rumah org (in case dia nak jumpa kat rumah aka pejabat dia). Tapi bile aku ceritekan pada abah, abah memang tak advice aku jumpa jumpa org kat kedai makan camtu, takut anaknye ni kena tipu. Kata abah, apa apa hal yg membabitkan pembayaran duit dlm amount besar mcm tu (3% drpd 134K), kene buat kat pejabat. In case kalau apape hal, kite tau mana nak cari dia sbb alamat dah ade dan kite dah penah sampai pun tempat tu. Tapi waktu aku cite kata abah tu, aku n abg dah pegi pun jumpe agent bongok tu kat Tesco tu. Alhamdulillah takde apape kes penipuan berlaku.
Cuma yg tak syoknye, agent bongok tu punye cara, dia tak kire duit tu on the spot (ok faham, takut org attack dia sbb yelah, takkan nak kire duit ribu riban kat kedai makan secare publicnye kan). tapi at least, kire la dlm kereta dia sebelum berambus dr car park tu, dan ajak aku masuk skali kete tu ke, sbg witness die kire duit. Ni tak, slambe je cakap ‘ni akak tak kire lg ye, akak kire kat rumah, tp kalau tak cukup akak akan mintak tau’ ewahhh. Abis tu mcm mana aku nak pertahankan yg aku memang bagi with correct amount if it happened to be dia tersalah kire kan? Cara dia tu yg aku tak berkenan dgn kata kata ‘kalau tak cukup akak akan mintak tau’ tu. Cara, yes, cara. Attitude seseorang terhadap transaksi kewangan.


Alhamdulillah tak berlaku sebarang deviation.

Lepas dah bayar booking, aku pun meround cari bank utk apply loan. Aku pegi 3 bank which aku dah usha usha jugak dlm blog blog dan laman web that bank itself. 3 bank yg aku pegi tu adelah maybank, cimb dan bank islam. Aku pegi jugak muamalat tp tak submit borang sbb muamalat tak provide loan utk rumah value below 150K huhu. Tarak untung kot..

Karenah bank memang macam macam. Docs yg diperlukan pun sedikit berbeza dr 1 bank ke 1 bank yg lain. Aku view kat website bank bank tu apa docs yg diorg required. Kat bawah ni aku senaraikan senarai docs yg aku bwk ke hulur hilir dlm folder macam fresh grad nak mintak keje g walk-in interview aritu :

1.     salinan ic (ofkos la hehe. kalo tak tgk ni kang, ramai pulak PR and PATI yg beli rumah senang senang camtu je),

2.     salinan slip gaji 3 bulan terakhir (mcm mase deal dgn bank islam, aku kene tunjuk jugak slip gaji yg ori sbb diorang nak counter check dek kerane ‘kebluran’ slip gaji fotostate itu ),

3.      penyata bank di mana gaji kita dimasukkan utk 3 bulan terakhir,

4.      pengesahan bekerja oleh majikan aka confirmation letter (mcm kes aku, sbb mase kejadian tu, aku betul betul dlm bulan ke6 keje kat kilang ni ieitu ngam ngam tgh tunggu surat tu siap, while HR yg ngok tu pulak ke oversea, so aku mintak Finance Mgr buat 1 surat perakuan yg aku keje kat sini dan verify dlm surat tu yg gaji aku mmg sekian sekian amount. Alhamdulillah pihak HQ bank islam accept surat tu (diorang call HR aku utk double confirm). aku try try je buat surat camtu even officer bank islam klang tu pun just kata ‘kita cuba la, sy pun x sure’. Alhamdulillah.. kalau Allah nk bagi jalan, insyaAllah ada jalannye =)

5.      epf statement,

6.      salinan ea form (mcm maybank nak yg current year and previous year),

7.      booking receipt (membuktikan yg kite memang dh byr pun ke agent / vendor that amount of 3% from the property value), dan last but not least

8.   Sale & Purchase Agreement lama mase owner lama nak beli rumah tu daripada developer.

9.      letter of offer to sell property (mcm bank islam, aku bg surat ni yg agent bengong tu bg via email, tp bukan scanned copy, dia ambik gambar dan upload. Officer bank islam klang tak nak accept dan dia nak bende tu in a proper form, means either aku dpt dlm bentuk it has been scanned properly (ie: in pdf format), then aku print out pun properly, or aku dptkan secara hardcopy which is ofkoz la docs tu lebih proper kan. Sbb bile aku print dr format jpeg or jpg, kan ade tulisan kat atas gambar tu kan.. so itu officer taknak so terpakselah aku jumpe agent tu dan mintak die bg hardcopy sbb die claimed ‘scanner akak baru je rosak’ citt porah!! Anyway, maybank dgn cimb accept je yg aku print dr format jpeg tu. Bende ni terpulang pd officer bank sebenarnye. Kalau officer tu rs malas nak explain apa apa kat org atasan die yg akan review docs tu, die akan mintak kite bg those docs in the most proper way la kan.. memudahkan keje dia. Huhu. Anyway, untuk menyenangkan application kite gak, so ikutkan saje la. Cuma aku kureng suke bile agent bongok tu kata ‘ala, akak bg kat buyer lain utk bank lain, bank lain tak ckp apa apa pun’ so what? Ade aku kisah? Maybank ngn cimb pun x ckp apa apa. Tp dah officer bank islam klang tu nak macam tu, ko sbg agent ikutkan saje la. aku rs die bengang sbb nak kene jumpe jumpe aku bagai utk hand over docs tu by hand (sbb katenye scanner rosak kot). Aii.. dh dpt 3% tu igt x payah buat keje dh? Byk lemak tersembunyi ko…..


So ok! Step seterusnya akan aku citekan nnt ye dlm part II hehe. Panjang sgt dh aku menaip ni. Penat.. hihi. layan waffle pon ok gak... jom!! hoho ^0^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers