Isnin, Disember 17, 2012

sesi interview calon QC Assistant


Tadi aku interview budak untuk post QC Assistant kat kilang ni. 

Ni kali ke 3 aku attend sbg interviewer kat kilang ni. Mase kat tempat lame dulu adelah jugak 2 3 kali. Aku jarang join interview sbb role aku dlm QA dept kat sini dan kat tempat tempat sebelum ni sume lebih terarah ke bahagian documentation walhal yg terlibat sbg interviewer ni salunye QA operations side. 

Macam kat sini, salunye QA Manager yg akan in-charged interview, kalo dia takde, baru partner aku yg lebih ke arah operations side tu, kalo partner aku tu xdpt attend, barulah aku attend, which is ie adelah slh 1 replacing task yg aku sgt amat tak suke. Mmg bukan nature aku kot, soal soal org dan mcm nak bagi impact keje sini bagus dan kalo u bertuah u akan diambil bekerja, so u kene be very grateful bila u diambil keje, kalo nak cabut pun kene bg notis betul betul jgn main lari je, lebih kurang camtu la kot yg aku rase bile jd interviewer ni. Haha tah pape. Tak suke tak suke! Hehe emo pulak.

Ok saje sbenanye nak cite ragam budak budak yg dtg interview ni. Setakat yg aku kene attend ni, sume lelaki dan melayu. Penah skali la budak india. Tp ni aku nak cite bab orang kita bile attend interview. Sekadar 1 perkongsian supaye kalo ade sapa sapa org kite budak baru belajar grad yg nak pergi interview, tak ulang kesilapan yg sama yg pade aku amatlah inappropriate. Bukan nak kate diorang ni menjengkelkan ke ape, tapi bende boleh improve ape salahnye kite share share kan. ape yg aku nampak, diorang ni :
  1.   Tak prepare maklumat syarikat yg diorang nak dtg interview ni sepenuhnye. At least asas. Mcm kilang ni, memang susah kalo korang gugel nama m*ss**n, tak jumpe kot…. Tapi kalo gugel kat ‘images’, adelah sikit gambaran yg korang boleh dpt. So as to kompeni kompeni lain yg mungkin bile digugel maklumat dr ‘images’ je baru korang blh dpt info.
  2. Appearance tak ikut skema. Bukan nak skema sgt tp jgnlah p interview dgn rambut terpacak untuk post QC Assistant. Kan ke tak semenggah nampaknye tu? Kalo dtg interview post Event Management Trainee mungkin sesuai kot.
  3. Fluency. Basic English pun tersangkut sangkut camna. Bukan nak English yg hebat sgt, tp aku mcm susah nak terima, budak yg dah grad, untuk course yg memang selayaknye utk post QC (memang belajar bende related to Food mase kat U dulu) which is pade aku, dan setau aku, memang reference notes sume dulu byk in English, despite in U mana pun (UPM ke, USM ke, UKM ke, UMS ke, sume tu aku rase course ni notes/journal mostly in English) tp sampai ke dah grad, nk cari keje, masih tak blh ckp basic English. Nak kenalkan diri dlm English pun teragak agak. Ade tu accent kenegeriannye sgtlah kuat smpkan English nye pun berbaur loghat negeri dia. Paham paham je lah negeri mana yg kalo dh pelat sgt, English nye boleh ade bunyi loghat negeri tu. Tak larat aku nak gelak
  4. Honesty is the best policy. Haha ni bukan aku nak ajar adik adik sekalian supaye buat jahat eh. Anggaplah ni sbg 1 tips utk adik adik. Hehe. Ade tu, very the honest p habaq diorang ni dah berenti keje kat tempat lame sblum dpt pun keje kat kilang ni. Ok fine, yg tu mcm ok sikit lagi lah, blh accept kalau dia kata dia resign dgn alasan yg agak munasabah. Tapi, p habaq pulak reason reason yg pd hemat aku, adelah menjerut leher deme sendiri, ie:

  •       'ada misunderstanding dgn Director. Director kata sy buat slh utk hal berkaitan keje (slh buat sampling). So sy berenti la.’ bile budak ni kate mcm tu, haruslah aku pk budak ni resign ke die kene fired? X pun kene tindakan ala ala ISA mcm kat b*st* dulu.. dtg keje dok kat bilik meeting yg berdinding cermin dan sume org dlm ofis tu blh nmpk ape ko buat sepanjang hari which is kau cume blh bace paper je dlm tu dan lunch pun xde sape ajak g makan same.. so lame lame kau akan fed up dan terus cr keje lain or resign dulu before dpt keje lain.. dh stress kan.. 
  •      ‘sy tak boleh terus keje kat sane sbb kat sane kenaikan pangkat bukan based on prestasi, tapi based on seniority. Sy buat keje lagi bagus, tp budak yg dah lame keje kat sane, yg tak buat keje pun ari ari dtg keje surf internet yg dpt naik pangkat. Jadi sy rs lebih baik sy berenti.’ Yg ni, komen aku cume : diknon, kat kompeni swasta ni mcm mcm polisi ade. Jgnlah expect sume kompeni swasta look on performance rather than seniority.. lagi lagi kalo chinaman company… yg tua bangke xde paper hatta diploma atau sijil sekalipun, dan tak reti basic stock take pun, blh jd Warehouse Senior Manager…. Jd kalo it happens that u faced this kind of policy kat kompeni kompeni yg u keje, sabar je lah. Kalo dpt keje baru, blah je. Kalo nak blah before dpt keje baru pun (sbb dah tak bleh blah sgt), jgnlah p cite sejujur jujurnye kat interviewer tu keadaan sebenar kau kan..

Roughly, ni je yg aku nak komen aka sharing dgn pembace blog sume. Kalo ade yg nak jadikan panduan, blh la sikit sikit kot.

Lagi 1, personally aku sbg interviewer, salunye akan ambik budak yg lebih muda dr aku untuk post QC Assistant ni. Bukan age discrimination ke ape kan, tapi based on pengalaman aku, org yg lebih tua dr kite dan lagi pulak kalo die lebih byk years of experience dr kite (ie: aku baru 8-years-experience, candidate tu 12-years- experience, dan aku tgk die grad for his Diploma pun back in year 2000, which is mase tu aku masuk U pun belum lagi hihi), susah aku nak handle. Banyak kepandaiannye. Aku x suke nak pening peningkan kepale bile deal dgn staff aku. Unless kalu aku sbg org baru, masuk 1 tempat baru, dan currently mmg ade staff yg umur lebih tua dr aku (mcm mase aku keje kat f** dulu, aku ade staff yg umur 40+), so aku harus accept lah. Nak buat camne, takkan nak sacked die pulak. Tapi utk hire new staff lepas aku masuk tempat tu, aku mmg akan select younger dr aku.

Lagipun utk post QC Assistant ni, perlukan org muda yg cergas ke hulu ke hilir merata kilang. Aci lah kot. Tapi xpe, ramai QAE lain yg baik ati x kisah nak ambik staff yg older dr dia. Hehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers