Isnin, Disember 10, 2012

ular masuk rumah aku!!

-frens sume yg view post ni, jom share link.. tinggalkan link frens kat ruangan comment ye, boleh saye singgah balik blog frens ^_^-

Cite ni berlaku pada hari Jumaat malam Sabtu 2 minggu lepas. Berdebar-debarnya jantung aku ni sampai ke hari ni pun rasenye tak hilang lagi. Dan masih lagi aku panjatkan syukur terhadap Allah atas rahmatnya melindungi kami sekeluarga terutama anak anak kami daripada petaka itu.

Mase kejadian, kami baru balik dr klang sentral ambik adik ipar aku yg memang tiap tiap jumaat malam akan tido kat umah kami sbb ade kelas kat uitm shah alam on every Saturdays.

Sedikit prequel of the story, mula mula tu aku taknak ikut laki aku ambik adik dia sbb aku cam penat terlebih arini sbb outstation ke balakong. Rase mcm nak baring baring tgk maharajalawak mega 2012 ngan Haifa. Bile laki aku dah siap klua pintu ngn hanan (aku biarkan hanan je yg ikut abah nye) dah start Haifa menjerit. Aku pun naik risau sbb penah ade skali tu time laki aku klua g ambik adik dia, aku ngn Haifa je kat rumah, memang Haifa melalak sampailah laki aku baliksmula. Dekat sejam!! Benti kejap je mase tetido sbb penat nangis pastu tersedar, dia sambung nangis. So kali ni sbbkan laki aku baru je klua Haifa terus nangis, so aku pun tak jadi la nak stay. Ikut same. Naik atas bilik, pakai sweater ngn tudung, sambil tu aku bising gak ngn Haifa ‘kenapee la Haifa ni, tak boleh ke biar kakak je yg ikut abah?’ sambil sambil pakai tudung tu padahal Haifa bukannye faham pun.       

Kire kire pukul 1am camtu, waktu tu aku kat dapur tgh siap siapkan botol susu  anak anak while laki aku tgh tgk tv. Hanan n Haifa tido atas tilam depan tv. Tak lama pastu, aku dengar bunyi suara laki aku agak kuat. Aku intai dr dapo, Nampak laki aku tgh cakap kat telefon sambil dukung hanan. Aku memang mase tu sgt pelik sbb, pertame: laki aku ni bukan jenis cakap kuat dan kedua: laki aku cakap kuat kuat ngn sapa malam malam buta ni? Tapi aku nak sudahkan jugak dulu siapkan botol susu deme. Pastu tetiba aku nampak abah pulak kat area depan tv tu. Abah ketuk ketuk something kat tiang dinding kat belakang tv. Sebabkan aku rabun, dan berada kedudukan dapo yg agak jauh dari lokasi, so aku tak nampak ape yg abah ketuk tu dan abah ketuk dgn apa. Pastu aku dgr pulak abah ckp kat laki aku ‘hah dah mati Di, memancut mancut darahnye’ aku mula cuak. Aku macam dah dapat tangkap dah ape yg abah dah bunuh tu tapi aku cuma beranggapan yg saiznye kecik macam yg aku penah jumpa kat tayar kete aku awal tahun aritu ieitu sehalus tali kasut.

Terus aku pegi ke depan dan Na’uzubillah!!!! Aku nampak seekor ular sawa (anak kot..saiz tak sebesar ular sawa biasa tapi macam bercorak batik.. adik ipar aku kata remaje kot) yg dah longlai terputus dua yg abah pegang dgn parang panjang. Darah dah bertompok tompok atas tikar getah. Teru smeremang bulu roma aku dan rase nak muntah bile terhidu bau hanyir darah ular tu. Abah bawak keluar dan mak kata abah kerat 7 ular tu sebelum campak masuk parit depan rumah. Terus badan aku longlai dan muka laki aku masih lagi pucat. Adik ipar aku yg tgh dukung Haifa pun muka pucat lesi. Memang tak jangke ular sawa sebesar tu (pada perkiraan aku ie adelah besar wpun kategori remaje) boleh masuk ke rumah.

Apa apa pun, aku bersyukur sgt sgt sebab takde sebarang kejadian yg tak diingini berlaku. Allah masih melindungi keluarga kami daripada malapetake tersebut. Mujurlah mase tu abg ngn adik ipar aku ade kat hall same same dgn hanan and Haifa. Bayangkan kalau deme berdua je mase tu kat depan? Horror sungguh!! Aku salu jugak tinggalkan deme berdua tido / main mainkat hall kalau aku rase nak ke dapo buat keje while abg tgh solat. Rase mcm risau pulak nak left them unattended lepas ni. I will try my best to at least accompany them or left them attended at all times pasni I/Allah.

Abg cite, mase tu die tgh tgk tv sambil adik ipar aku had her late dine. Pastu tetibe je die terpandang ular tu menonjolkan dirinye lebih kurang 1/3 daripada its whole length dr 1 lubang yg ade in between tiang ngan dinding. For info korang, rumah aku ni rumah papan yg abah aku dah bina sejak tahun 1989 dan asal asalnye adelah rumah atas. Tapi skrg ni abah aku dah turunkan lantai rumah except bilik aku skarang dan 1 bilik yg aku jadikan bilik baju which is merupekan bangunan paling asal rumah ni. Bhgn bawah bilik bilik ni masih bertanah merah yg berdinding kiri kanan depan belakang (stuck area) yg mane aku rase ular tu datang dr situ. Wallahu’alam. harap harap tak beranak pinak dan cuma tersesat melalui tanah merah tu.

Once dia nampak ular tu, terus dia angkat anak anak kami dan bgtau kat adik ipar aku yg tgh mkn sambil tgn die sambar phone adik dia yg ade paling dekat dgn hujung meja. Dia nk panggil aku tp x jadi sbb takut aku panic, so dia decided to call abah (rumah abah sebelah rumah aku). Tp nak jadikan cite, die tak igt nombor abah sbb salukan kite terus tekan name klua nombor kan. Dlm panic panic tu, abg ternampak tepon aku ade jugak atas meja, memang Allah nak tolong, sebab salunye aku akan angkut tepon aku ke dapo kalo aku buat keje sbb jam kat dapo dah mati. Entah kenape mlm tu aku ke dapo x angkut tepon skali. So abg pelan pelan ambik tepon dan call abah. Dia tak nak gerak ke rumah sebelah dan panggil abah manually sbb takut ular tu hilang dan worst case tak dpt nak jejak pulak nanti. Dan memang skali lg aku rase Allah nak tolong sbb abah n mak belum tido lagi, mak tgh urut abah, sbb salunye kul 1am plus camtu orang tua aku dah tido dah.

Cite ular masuk rumah aku ni, mcm kemasukan berjadual pulak, sbb it use to happen on year 2004 around oct nov camtu sbb incident tu tak lame before mak abah nak g haji. Then back in year 2008 a month before wedding aku on oct, eee yg tu aku tak tau camne nak ckp perasaan aku. Org kate bakal pengantin akan mimpi dipatuk ular hitam, tp aku, betul betul ade ular hitam (tp yg tu kurus sikit ularnye) masuk bilik aku. Yg tu kalo rajin nnt aku cite detail.. huhu. Ni year 2012 pulak it happens again. Kan berjadual in every 4 years-time tu…  huhu…

One more yg aku nak share, mak kata, mase abah naktakik ular tu, abah tanye dulu 3 kali ‘kalau kau ular, ko diam situ, tp kalau kau bukan ular, kau pergi’ dan selepas yakin yg ular tu tak menunjukkan tanda tanda nak meninggalkan rumah, abah pun cepat cepat takik ular tu sampai terputus dua. Mak kata, mak ada tgk kat tv ustaz Haron Din alhafiz kata, kalau jumpa ular atau lain lain binatang berbisa (ie : jengking) jgn terus dibunuh dan tanyelah dulu 3 kali. Sekirenye die taknak klua, maka barulah dibunuh. Kerana ditakuti ular tu adelah jelmaan syaitan atau jin. Aku pun baru tau pasal bende ni mase mak ckp. Then aku ade jugak la buat research kat internet which shows this is one of Hadith jugak la. tp takde pulak link ke hadith tu utk aku tepek kat sini. Anyway, aku rasa tak salah buat macam tu sebab ie bukan satu bentuk bende khurafat (aku penah jumpe blog org ckp perbuatan ‘tanya 3 kali’ tu sbg khurafat). Bende bende jelmaan dan ghaib ni memang ada mentioned dlm Quran.

Back on the prequel story yg aku mentioned earlier on, aku memang sgt sgt bersyukur sbb aku sure waktu yg aku naik g pakai sweater and tudung tu, makhluk Allah tu dh ade kat area berdekatan dgn lubang tu, cuma tak menonjolkan diri je. Kalaulah terjadi apa apa pada kami especially Haifa yg ikut aku naik atas waktu tu, tak taulah camne nak cakap betape ralatnye aku…    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers