Rabu, Disember 05, 2012

hujan, banjir dan klang

biasalah kalo dah duduk tepi laut tu (tapi bukan betul betul tepi laut yg ade angin sepoi sepoi bahase yg indah tu) kenalah sentiase siap siaga terhadap sebarang kemungkinan hujan yg melarat membawak ke banjir. 


this is what had happened on 30th mar early of this year in klang

kalau ikutkan statistik (ke ape kebende namenye, ramalan kot) arini, 5 dec 2012, akan berlaku ribut petir di seluruh selangor bermula pukul 12tghari dan membawak ke mlm.. setakat ketike entri ini di tulis (ecewah), masih belum ada sebarang tanda tanda akan berlaku ribut petir di satu dua tempat .. harap harap tak berlaku lah.. mintak dijauhkan..

aritu on 15 okt 2012, aku igt lagi, ade ramalan mengatekan yg penduduk penduduk sekitar Klang dan Pelabuhan Klang kene berjage jage sebab dijangke akan berlakunye satu fenomena yg dipanggil ‘Astronomical Tide’ atau air pasang surut.. it was expected to be happened on 15th melarat sampai 2 3 hari kemudiannye.. katenye lagi fenomena tu boleh membawa hujan lebat luar biasa yg akan mengakibatkan banjir kilat. dah la sah sah klang and port klang ni mmg terdedah sgt amat kepade risiko banjir kilat disebabkan oleh sampah sarap yg bersepah dlm longkang akibat tidak ditadbir urus dgn sempurna... lagi ditambah dgn fenomena 'Astronomical Tide' tu... sgt takut mase tu..
tapi Alhamdulillah perkara tu x menjadi kenyataan... mak aku dah siap siaga dah pindah letak brg kat umah mak tu ke tmpt tinggi tinggi..aku pun adelah pindahkan buku buku kat rak buku ke tingkat atas.. after 4 5 days xde ape jd, aku n mak pun pindahkn balik brg brg tu ke tempat asal.. huhu
aku quote kata kata encik Ketua Pengarah Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia (Jupem), Prof Datuk Dr Abdul Kadir Taib ni :
"tarikan pada graviti matahari dan bulan terhadap bumi menyebabkan wujudnya tarikan graviti yang boleh memberi kesan terhadap bendalir di permukaan bumi".
"apabila bumi berputar, tarikan graviti bulan memberi kesan kepada bahagian lain di bumi dan disebabkan itu, kawasan baru akan mengalami air pasang, manakala kawasan sebelumnya mengalami air surut".
“Kejadian pasang dan surut lebih ketara apabila bulan berada pada fasa ijtimak atau ketika bulan baru kerana ketika itu bulan serta matahari berada pada kedudukan sejajar dengan bumi".
ciptaan Allah itu tepat. setiap sesuatu tu pasti ade sebab dan keperluannye. semoge jika berlaku ribut yg dikatekan tu, kite semua selamat dr bala bencane yg teruk teruk.. aamiinnn...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan