Sabtu, Januari 05, 2013

si pengadu domba

Korang tau tak apa maksud mengadu domba?
Di dalam kamus dewan pelajar yg aku jumpa linknya dari laman web DBP, mengadu domba membawa maksud melaga lagakan dua atau lebih pihak supaya bermusuhan antara satu sama lain.
boleh klik klik sini untuk maklumat lanjut ^__^
Iyeitulah, orang yg suka mewujudkan suasana tidak harmoni di kalangan masyarakat sesebuah organisasi. Kalau kat kampong kampong, mungkin tujuan pihak yg membuat onar dengan mengadu domba ni adelah untuk mendapatkan kuasa menjadi ketua JKKK misalnya.

Kalau kat sekolah, mungkin tujuan pihak yg membuat onar dengan mengadu domba ni adelah untuk mendapatkan kuasa menjadi ketua geng yg glemer misalnye (hehe)

Kalau kat tempat koje, mungkin tujuan pihak yg membuat onar dengan mengadu domba ni adelah untuk meraih simpati supaye kalo die kena tarok pasal hal koje dengan pihak atasan, maka orang akan igt dia tak buat salah sebaliknye pihak yg diadudombakannye tu yg buat salah, dan pihak atasan yg buat keputusan kata dia salah tu sebagai sebenarnye yg bersalah? Hehe pening tak baca ayat aku?

Ada sesetengah orang suka untuk tidak mahu mengaku kesilapannya. Mungkin faktor usia dan pengalaman kerja berbelas tahun dalam bidang yg sama tapi masih melakukan kesilapan akan membuatkan manusia menjadi sebegitu, tidak mahu mengaku kesilapannya. Dia akan mencuba dan terus mencuba mencari jalan untuk menampakkan yg dia tidak bersalah dalam sesuatu hal, walaupun ternyata dia memang bersalah. Dia akan mencuba dan terus mencuba menampakkan yg pihak yg ingin diadudombakannya itu sebagai seorang yg bersalah walaupun ternyata si polan itu tidak bersalah (dan si polan itulah yg pun telah terdetect kesalahan si pengadudomba ini). Dia akan terus mencanang ke sana ke mari dan mengatekan yg dia tak salah, bende tu boleh dicover, kenapa nak kecoh kecoh, si polan tu memang suka kipas bos dan sebagainya. Dan lebih sadis bila mana, ada ketika ketikanya, si pengadu domba ini boleh mintak tolong si polan yg dikutuknya tadi tu jadi cable untuk urusan peribadi pulak.

Owhh.. sungguh berhati botol plastik cap polyethylene terephthalate yg harus digunakan sekali sahaja dan kendian jangan di recycle recycle… =c
Sikap sebegini, yg suka ulang dan ulang dan ulang kesilapan, dan kendian cover (dan mintak pulak org lain pun turut tolong coverkan dia), kendian tak mengaku silap tu adelah satu kesilapan (sebab dan dimanjakan dengan sikap orang tolong coverkan dia), dan lepas tu mengadu domba si polan yg taknak tolong cover dia, dan siap listkan lagi few other names yg katenye dengan orang orang ni pun kite kene hati hati semata mata sebab orang orang tu obviously geng-makan-tengahari dengan si polan tadi tu, adelah satu sikap yg tidak baik ye kawan kawan….. ^#^

Adakah maknanya, bila aku pun bergelak ketawa bertepuk tampar dengan si polan itu atau dengan geng-makan-tengahari si polan tu, atau bila mana aku lepak lepak kejap kat meja si polan tu atau meja geng-makan-tengahari si polan itu, maka, aku juga termasuk dalam golongan yg korang kene hati hati jugak?

Kalau kau tak suka si polan, tolong jangan mencuba mempengaruhi aku supaya tak suka si polan juga. Biar aku buat kerja aku dan kalau aku akhirnya nanti akan alami sendiri perasaan kurang senang atau tidak suka dengan si polan itu, biar aku alaminya sendiri. Jangan asyik ulang dan ulang dan ulang kata kau tak salah dan si polan tu suka kipas bos.
Mengikut kajian (maaf, takde sumber rujukan), bende tak benar tapi kalau asyik diulang dan ulang dan ulang, pihak yg tak tau apa apa yg mendengarnye mungkin akan termakan kata kata itu dan akhirnya benda tak benar tu diterima pakai umumnya sebagai benar. Sebab dah disogok hari hari akan kata kata itu, maka otak kita akan tune that kata kata sebagai benar. Jadi adalah sangat penting untuk kita mempergunakan akal fikiran kita sebaik baiknya dalam mengekstrak, menilai dan menerima  sesuatu kata kata itu ye kawan kawan.. ^#^
i am a full time muslim and i dont have time to listen to ur aduan domba ^_^
One thing yg aku always believed, kalau seseorang  tu boleh kutuk si A depan kita, tak mustahil dia boleh kutuk kita depan si A pulak nnt…

Assalamualaikum!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers